Rail Baltic Estonia podpisała umowę na budowę ok. 16 km trasy Rail Baltiki w prowincji Rapla. Prace zakończą się w 2027 r. W tym roku Estonia zamierza zakontraktować budowę ok. 50 km trasy.
W mijającym tygodniu Rail Baltic Estonia podpisała umowę z konsorcjum firm Verston i Järelpinge Inseneribüroo na budowę ok. 16-kilometrowego odcinka trasy w prowincji Rapla. Wartość umowy to 107 mln euro. Prace mają zakończyć się jesienią 2027 r.
Pierwszy etap dotyczy 9,4-km odcinka od granicy prowincji Harju i Rapla do Loone pod miastem Kohila. Powstanie nasyp o średniej szerokości 15 m oraz siedem obiektów inżynieryjnych (jeden ekodukt, pięć wiaduktów drogowych, jeden tunel pieszy). Na trasie oczyszczono już teren, pozyskano też zdecydowaną większość gruntów Drugi etap obejmuje 7,1-kilometrowy nasyp z odwodnieniem, dwoma ekoduktami, jednym wiaduktem drogowym, dwoma wiaduktami kolejowymi, 224-metrowym mostem kolejowym nad Keilą, a także 5 km ekranów dźwiękoszczelnych. Nowa linia będzie przecinać się z istniejącą infrastrukturą kolejową Edelaraudtee, która na pewnym odcinku będzie musiała zostać przebudowana – wraz z realizacją szeregu obiektów inżynieryjnych. Do tego założono budowę ok. 10 km dróg technicznych.
mat. Rail BalticaWcześniej, na początku stycznia, Rail Baltic Estonia informowała o zawarciu umowy z konsorcjum AS TREV-2 Grupp i AllSpark na budowę
początkowego odcinka Rail Baltiki w rejonie Tallina, na terenie prowincji Harju. Zadanie obejmuje 4,8-kilometrowy odcinek po wschodniej stronie węzła Ülemiste – do przecięcia z ulicą Lagedi w miejscowości Soodevahe. Wykonawca będzie musiał też zbudować częściowo nasypy dla zaplecza dla taboru oraz perspektywicznej stacji autokuszetek. Wartość umowy to 34,2 mln euro, a roboty mają zakończyć się w połowie 2027 r. – Zakładamy, że w tym roku sfinalizujemy kontrakty albo rozpoczniemy budowę na łącznej długości 50 km trasy – mówi Anvar Salomets, szef Rail Baltic Estonia. Więcej o planowanych na ten rok zamówieniach pisaliśmy
tutaj.
W ramach Rail Baltiki w Krajach Bałtyckich powstanie 870 km normalnotorowej linii kolejowej: 392 km na terenie Litwy, 265 km na terenie Łotwy i 213 km na terenie Estonii. Obecnie zakłada się, że przewozy ruszą w 2030 r.